پنجشنبه 26 فروردین 1400   17:59:30
لوگو
  • صفحه اصلی
  • یادداشت ها و مقالات
  • چندرسانه ای
    • عکس
    • پوستر
  • مصاحبه ها
  • ویدئوهای خبری
  • پیوندهای خبری
  • اشتراک گزاری در شبکه های اجتماعی:
    توییتر سروش فیسبوک واتساپ تلگرام
  • FAQ
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه ها
  • صادرات به چین تا ۳ برابر قابل افزایش است
  • 1400/01/12 - 09:30
  • 169
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران؛

صادرات به چین تا ۳ برابر قابل افزایش است

معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت: سال قبل حدود ۹ میلیارد دلار صادرات به چین داشتیم که با توجه به ظرفیت‌های موجود این میزان تا سه برابر یعنی ۲۷ میلیارد دلار قابل افزایش است.

معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت: پارسال حدود ۹ میلیارد دلار صادرات به چین داشتیم که با توجه به ظرفیت‌های موجود این میزان تا سه برابر یعنی ۲۷ میلیارد دلار قابل افزایش است.

به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، حمید زادبوم با اشاره به اینکه سال گذشته نخستین شریک صادراتی و وارداتی ما کشور چین بوده است اظهار داشت: پارسال حدود ۱۰ میلیارد دلار نیز از این کشور واردات داشتیم در حالی که کل حجم کل تجارت ما با جهان ۷۳ میلیارد دلار بوده است ضمن اینکه برخی کالا‌های وارداتی چین کالا‌هایی است که ما سابقه صادرات این کالا‌ها را داشتیم و داریم.

وی با بیان اینکه چین در سال ۲۰۲۰ حدود ۴ و ۷ دهم تریلیون دلار مبادلات تجاری داشت اضافه کرد: چند سال است که چین صادر کننده اول و دومین وارد کننده جهان است که اگر صادرات و واردات کل کشور‌های اتحادیه اروپا را به صورت یکجا محاسبه کنیم به این میزان نمی‌رسد.

معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: چین را به عنوان یک کشور نباید نگاه کرد بلکه باید به عنوان یک قاره و اقتصاد مهم به آن نگاه کرد، زیرا چین یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفر جمعیت دارد که بیش از ۳۰۰ میلیون نفر از این جمعیت افراد مرفهی هستند که در سطح مرفهان جهانی قرار دارند ضمن اینکه تقاضا برای کالا‌های تجاری در این کشور بسیار بالاست و اگر کسی برای کالایی بتواند بازاری در چین پیدا کند تقاضای بسیار بالایی برای وی ایجاد خواهد شد.

زادبوم گفت: سه سال است که چین نمایشگاه واردات خود را در شهر شانگ‌های برگزار می‌کند که کشور‌های دنیا می‌توانند نیاز‌های وارداتی چین را در آنجا ارائه کنند.

وی ادامه داد: از آنجا که با چین به عنوان یک اقتصاد بزرگ مواجه هستیم باید نوع منافعی را که می‌توانیم از این اقتصاد به دست آوریم تنظیم کنیم.

معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران عنوان کرد: بیشتر صادرات ما به چین در سال‌های اخیر، مواد اولیه پتروشیمی، معدنی و مواد خام بوده است که باید از این فرصت استفاده کنیم و این صادرات را به صادرات با ارزش افزوده بالاتر تبدیل کنیم و حتی سرمایه گذاری‌ها را در زیرساخت‌هایی که در آن صادرات خام داریم انجام دهیم.

زادبوم با بیان اینکه سند امضا شده با چین، سندی کلی است که برای اجرایی شدن آن باید در هر بخش تخصصی قرارداد‌های مربوط به آن امضا شود افزود: می‌توان در حوزه‌هایی مانند نفت، نیرو، گردشگری، صنعت، معدن، تجارت، انتقال فناوری، بانکی، تأمین مالی و زیرساخت‌های حمل و نقل می‌توان قرارداد‌های توسعه‌ای با چین منعقد کرد.

وی گفت: چین هم اکنون با ۱۶ کشور و اتحادیه منطقه‌ای، قرارداد تجارت آزاد دارد که می‌توانیم از این نوع قرارداد‌ها استفاده کنیم البته وقتی می‌گوییم تجارت آزاد به این معنی نیست که در‌های کشور بر روی ورود و خروج از کشور باز می‌شود بلکه قرارداد تجارت آزاد، چهارچوبی است که در یک مهلت زمانی بر اساس منافع لحاظ شده ما و طرف مقابل لحاظ اجرایی می‌شود.

معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران افزود: اخیرا در نمایشگاه واردات شانگ‌های که شرکت‌های فرش ایرانی هم در آن حضور داشتند، برآورد اولیه نشان می‌داد نه تنها فرش موجود در بازار ما برای فروش می‌تواند وارد بازار چین شود حتی اگر همه فرش‌های خانه‌های ایرانی را هم جمع کنیم می‌تواند در این کشور، بازار داشته باشد

زادبوم گفت: البته برای افزایش تجارت، زیرساخت‌های حمل و نقل باید توسعه و زیرساخت‌های تبادلات بانکی باید به صورتی خاص تعریف شود تا بتوان از این فرصت‌ها بهره‌برداری کرد.

وی در ادامه بیان داشت: با بعضی کشور‌ها مانند پاکستان، ترکیه و روسیه قرارداد‌های بازرگانی داریم و با بعضی کشور‌ها ها هم در حال مذاکره هستیم با کشور‌هایی مانند افغانستان برای برنامه جامع مشترک هم مذاکرات صورت گرفته است ضمن اینکه به دنبال این هستیم که با کشور‌های دوست و همسایه هزینه سند‌های راهبردی امضا کنیم تا برای اقتصاد ما راهگشا باشد.

معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران افزود: ۹۰ درصد تجارت جهانی در چارچوب موافقت‌نامه‌های تجاری، تجارت آزاد و تجارت ترجیحی انجام می‌شود که پیش زمینه آن، موافقت نامه‌هایی مانند سند‌های راهبردی است.

 

  • گروه خبری : چین,مصاحبه ها,پرتال فارسی
  • کد خبر : 9900
اشتراک گزاری در شبکه های اجتماعی:
توییتر سروش فیسبوک واتساپ تلگرام
کلمات کلیدی
لیست اخبار

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید
*

گروه های خبری

  • کشوری
  • کالا-خدمت
  • خدمات بازرگانی
  • سایر اخبار
ارتباط با روابط عمومی سازمان
تجارت در آینه رسانه ها

یادداشت ها و مقالات

راهنمای نحوه دسترسی به نرخ تعرفه های گمرکی بازارهای هدف کالاهای صادراتی در درگاه(پورتال) تجزیه
مدیرسیستم
یادداشت سازمان توسعه تجارت ایران با مرکز تجارت بین الملل
مدیرسیستم
رعایت الزامات و پروتکل های بهداشتی در برگزاری نمایشگاه ها در سال 1399
مدیرسیستم
ارتباط با ما
پیوندها
  • نظرات و پیشنهادات
  • بیانیه حریم خصوصی
  • بیانیه سطح توافق خدمات در پورتال سازمان
  • قانون ارتقاء سلامت نظام اداری و مقابله با فساد
آمار بازدید
  • بازدید امروز : 479
  • کل بازدید : 57580
  • بازدیدکنندگان آنلاين : 2

Designed By Niafam

انتخاب حالت کور رنگی

با انتخاب حالت کوررنگی تصاویر این وبسایت متناسب با حالت کوررنگی شما بهینه می شود

سرخ کوری سبز کوری آبی کوری سرخ دشوار بینی سبز دشوار بینی آبی دشوار بینی تک رنگ بینی تک رنگ بینی مخروطی