در گفتگو با مدیرکل دفتر برنامهریزی و رویدادهای تجاری؛
نمایشگاهها، شاهراه ورود به بازارهای جهانی
به استناد اساسنامه سازمان توسعه تجارت ایران، مسئولیت سیاست¬گذاری، نظارت، ارزیابی و صدور مجوز برگزاری کلیه نمایشگاه¬های تجاری در داخل و خارج از کشور بر عهده این سازمان بوده و با توجه به اهمیت و حساسیت موضوع، براساس نیازمندی¬ها و ظرفیت¬های تجاری کشور، برنامه¬ریزی¬های لازم برای برگزاری نمایشگاه¬ها به صورت سالانه از طریق کارگروه تخصصی انجام و برنامه نمایشگاهی سالانه در محل دائمی نمایشگاه¬های بین¬المللی تهران، سایر محل¬های نمایشگاهی تهران و مراکز استان¬ها در داخل و مشارکت و حضور فعال در رویدادهای تجاری در کشورهای هدف در خارج از کشور نیز پیشبینی و برنامهریزی میشود.

به استناد اساسنامه سازمان توسعه تجارت ایران، مسئولیت سیاستگذاری، نظارت، ارزیابی و صدور مجوز برگزاری کلیه نمایشگاههای تجاری در داخل و خارج از کشور بر عهده این سازمان بوده و با توجه به اهمیت و حساسیت موضوع، براساس نیازمندیها و ظرفیتهای تجاری کشور، برنامهریزیهای لازم برای برگزاری نمایشگاهها به صورت سالانه از طریق کارگروه تخصصی انجام شده، همچنین برنامه نمایشگاهی سالانه در محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی تهران، سایر محلهای نمایشگاهی تهران و مراکز استانها در داخل و مشارکت و حضور فعال در رویدادهای تجاری در کشورهای هدف در خارج از کشور نیز پیشبینی و برنامهریزی میشود.
به گزارش روابطعمومی سازمان توسعه تجارت ایران، ایرج معصومی، مدیرکل دفتر برنامهریزی و رویدادهای تجاری در گفتگویی ضمن تبیین نقش سازمان توسعه تجارت ایران در برگزاری و کارآمدی رویدادهای تجاری به عنوان یکی از ابزارهای توسعه صادرات غیرنفتی و نفوذ در بازارهای هدف صادراتی به تشریح اهمیت نمایشگاهها در توسعه اقتصادی کشور پرداخت.
معصومی در خصوص نقش سازمان توسعه تجارت ایران در ارتقای کیفیت و کارآمدی هرچه بیشتر نمایشگاهها در راستای توسعه صادرات کالاها و خدمات کشور اظهار داشت: نمایشگاهها یکی از ابزارهای کارآمد برای توسعه صادرات غیرنفتی و جهش درآمدهای ارزی حاصل از آن، نفوذ در بازارهای بین¬المللی و منطقه¬ای است، که به صورتهای مختلف از جمله «نمایشگاه¬ها»، «هیات¬ها» و «همایش¬های تجاری» برگزار میشود. بنابراین تلاش همهجانبه با هدف ارائه تصویر واقعی از ظرفیت¬ها، توانمندی¬ها و پیشرفت-های جمهوری اسلامی ایران به¬ویژه درحوزه¬های تجاری و اقتصادی به¬عنوان یکی ازاولویت¬های اجرایی سازمان توسعه تجارت ایران مطرح است.
وی افزود: دراین میان استفاده از ظرفیت¬ها و توانمندی¬های معاونت¬های ستادی و سازمان¬های تابعه وزارت صنعت، معدن و تجارت و دستگاه¬های دولتی و بخش خصوصی مرتبط با عناوین نمایشگاه¬ها در اجرای سیاست¬های ارتقای صنعت نمایشگاهی کشور و در قالب شورای راهبری سیاست¬گذاری نمایشگاه¬ها، همچنین بهره¬مندی از نظرات مشورتی اتاق¬ها، انجمن¬ها، تشکل¬ها، اتحادیه¬ها و صاحب¬نظران بخش خصوصی و مراکز دانشگاهی در موضوعات مرتبط از دیگر اولویت¬های این سازمان در توسعه فعالیت¬های نمایشگاهی با هدف بالابردن کیفیت و کارآمدی بیشتر نمایشگاه¬ها است.
مدیر کل دفتر برنامه ریزی و رویدادهای تجاری در مورد اقدامات و برنامه های سازمان توسعه تجارت ایران برای برگزاری نمایشگاه¬های بین-المللی در راستای هدف¬گذاری برنامه ششم توسعه بیان داشت: باتوجه به نامگذاری سال جاری از سوی مقام معظم رهبری با عنوان سال تولید؛ پشتیبانی¬ها و مانع¬زدایی¬ها و تمرکز بر رهنمودهای ایشان در قالب سند اقتصاد مقاومتی، نقش نمایشگاه¬ها در سیاست¬های توسعه صادرات غیرنفتی شامل معرفی کالاهای تولیدشده، انتقال به¬موقع تکنولوژی، ایجاد بازار رقابت و بازاریابی بین¬المللی بیش از پیش اهمیت یافته است.
معصومی اضافه کرد: در این راستا اهم برنامهریزیها و اقدامات سازمان توسعه تجارت ایران در ارتقای جایگاه نمایشگاهها شامل پیشبینی و طراحی سامانه نمایشگاه مجازی به عنوان مکمل نمایشگاه های حضوری در دوران شیوع کرونا، ارزیابی خدمات و رتبهبندی مجریان نمایشگاهها مطابق با استاندارد تعریف شده جهانی، دستهبندی رویدادها و استانداردسازی شرح خدمات در سطوح مختلف، طراحی مدل اجرایی نحوه انتخاب مجریان نمایشگاهی در کارگروهی با حضور نمایندگان دستگاههای مختلف و بررسی تطبیقی عناوین نمایشگاهی کشور با عناوین نمایشگاهی مندرج در سایتهای بینالمللی معتبر جهانی است.
وی با اشاره به اینکه نمایشگاهها مرکزی برای تبادل اطلاعات و دستیافتن به پدیدههای نوین علم، صنعت و انتقال فناوری به شمار میروند، بیان داشت: برگزاری هدفمند نمایشگاهها، ضمن ایجاد رقابتهای سالم داخلی و بینالمللی، در سطوح منطقهای و بینالمللی نیز از جنبههای مختلف موجب پویایی اقتصاد بومی و کمک به توسعه و رونق صنعت گردشگری و حفظ و ارتقای سطح اشتغال ملی خواهد بود.
مدیرکل دفتر برنامهریزی و رویدادهای تجاری در خصوص نقش مجریان نمایشگاهی در جذب مشارکتکنندگان خارجی گفت: میزان مشارکت کنندگان خارجی در نمایشگاههای کشور به دلیل تحریمهای ظالمانه و شیوع ویروس کرونا از ابتدای سال 1399 با کاهش روبرو شده، لذا، برگزارکنندگان نمایشگاهها برای بازاریابی و افزایش مشارکتکنندگان خارجی باید با حضور در عرصه نمایشگاههای بین المللی و اقدام به سرمایهگذاری مشترک از تجهیزات، امکانات مالی و فناوری دنیا بهرهمند شوند تا با افزایش توان و تجربه بتوانند نمایشگاه های موفقی در سطوح ممتاز بین المللی برگزار کنند، در این زمینه حضور شرکتهای چند ملیتی نمایشگاهی علاوه بر منابع مالی امکانات بازاریابی در سایر کشورها را فراهم می¬آورد و زمینه حضور شرکتهای تخصصیتر در نمایشگاهها و گاه هزینههای بازاریابی و ارتقا سطح خدمات میسر میشود.
معصومی موفقیت صنعت نمایشگاهی را نیازمند حمایتهای اقتصادی و سیاسی دولت دانست و گفت: بهرهگیری از تجربه و مشاوره رایزنان بازرگانی، اعطای روادید زودهنگام و طویلالمدت به تولیدکنندگان و بازدیدکنندگان خارجی، ارائه تسهیلات ویژه گمرکی برای اتباع خارجی شرکتکننده در نمایشگاهها، اعطای اعتبارات ارزی برای تأمین هزینههای تبلیغی نمایشگاهها در رسانههای برونمرزی و امضای تفاهمنامههای همکاری نمایشگاهی با کشورهای دیگر از جمله خدمات دولتی است که میتواند برای توسعه صنعت نمایشگاهی کشور مفید باشد.
وی در خصوص ارزیابی مجریان نمایشگاهی از سوی سازمان توسعه تجارت ایران بیان داشت: براساس ضوابط و شرایط برگزاری نمایشگاههای داخلی، در زمان اعطای مجوز به برگزارکننده نمایشگاه، مجـری موظف است تحـت نظارت کامل دفتر برنامهریزی و رویدادهای تجاری و دفتر تخصصی مرتبط با عنوان نمایشگاهی در سازمان توسعه تجارت ایران، رویداد نمایشگاهی را برگزار کند، همچنین در طول برگزاری، فعالیت نمایشگاه ار سوی کارشناسان میز مرتبط رصد خواهد شد که نتیجه آن در ارزیابی مجریان نمایشگاهی لحاظ شده و در بانک اطلاعات مجریان ثبت می گردد.
- گروه خبری : مصاحبه ها,پرتال فارسی
- کد خبر : 10124
نظر دهید